Praktijk: 06 22 92 21 51

Bekkenbodem

Tijdens de zwangerschap en de bevalling worden de buik- en bekkenbodemspieren door hormonen slapper en worden ze flink opgerekt. Het is belangrijk na de bevalling deze spieren weer sterker te laten worden door oefeningen. Een verminderde functie van de bekkenbodemspieren kan zich onder meer uiten in het moeite hebben met het ophouden van urine, ontlasting en/of windjes en een drukkend gevoel in de onderbuik.

Bekkenbodem oefeningen

Bekkenbodemoefeningen kunnen een gunstige invloed hebben op het functioneren van deze spieren. Deze oefeningen zijn bedoeld om je op weg te helpen om de bekkenbodemspieren weer op de juiste manier in te schakelen bij de dagelijkse activiteiten. Verder mag je ook rustig aan je buikspieroefeningen gaan doen vanaf de kraamperiode. Door de zwangerschap zijn de rechte buikspieren vaak uit elkaar geduwd. Alvorens je rechte buikspieren te gaan trainen moet dit eerst herstellen. Het advies is om te gaan beginnen met eerst je dwarse buikspieren te trainen.

Meer over bekkenbodemoefeningen 

Klachten bekkenbodem en rug

Ongeveer 6 weken na de bevalling horen klachten van het bekken/rug of (urine)incontinentie te verminderen als bovenstaande oefeningen regelmatig toegepast worden. Mocht dit niet het geval zijn dan neem contact op met een fysiotherapeut of cesartherapeut. Bij aanhoudende (urine) incontinente adviseren we contact op te nemen met een geregistreerd bekkenbodemtherapeut. Vanuit de basisverzekering worden dan de eerste 9 behandelingen vergoed. In onze regio zijn dat Femke Wismans en Ria Cornelissen.

© Verloskundige praktijk Venray 2019
Created by