Zwangerschapsklachten

Misselijkheid
Misselijkheid is vaak het eerste teken van de zwangerschap en begint meestal rond 6 weken zwangerschap. Dit wordt veroorzaakt door hormonale veranderingen. Na ongeveer 16 weken zijn de klachten bij de meeste zwangeren verdwenen. Enkele adviezen zijn:

• op bed een licht ontbijt met beschuit en daarna nog even blijven liggen;
  • lichte maaltijden;
  • frequente kleine hoeveelheden op een dag;
  • vermijd voedingsmiddelen met veel vet, sterke kruiden en koude dranken.
  • Probeer altijd wat te eten. Niets eten kan het erger maken.

Maagzuur
Door hormonen worden de werking het maag-darmkanaal trager en sluit het klepje van de maag en de slokdarm minder goed. Daarnaast krijgt de maag door groei van de baarmoeder minder ruimte. Hierdoor kun je meer last krijgen van brandend maagzuur.

Brandend maagzuur kun je verminderen door:

• kleine maaltijden gebruiken;
  • vermijden van vet of gekruid voedsel, koffie en koolzuurhoudende dranken;
  • een slokje melk drinken;
  • vooroverbuigen vermijden;
  • meer verticaal slapen ipv. plat liggend. Doe bijvoorbeeld een extra kussen onder je hoofd.

Als de klachten aanhouden, overleg dan met een van de verloskundigen.

Moeheid
De meeste zwangeren hebben last van moeheid. Dit is vaak het gevolg van het slaapverwekkende effect van het hormoon progesteron en de grote veranderingen in het lichaam van de zwangere vrouw. Vooral in het eerste trimester is de behoefte aan slaap groot, in de tweede helft van de zwangerschap voelen vrouwen zich vaak energiek. In het derde trimester van de zwangerschap kunnen vrouwen vaak slecht slapen door de ongemakken van het einde van de zwangerschap, zoals vaak plassen, maagzuur, kuitkrampen, bewegelijk kind of pijn in de rug. Het is daarom belangrijk om wat extra rust op een dag te nemen.

Kortademigheid en hartkloppingen
Dit is een normaal verschijnsel in de zwangerschap. Onder invloed hormonen verandert de zuurstof-koolstofdioxide gevoeligheid in het bloed. Hierdoor lijkt het alsof je lichaam meer zuurstof nodig heeft. Probeer als je kortademig bent rustig te blijven en te gaan zitten. Het gaat vaak snel weer over. Tijdens de zwangerschap neemt ook het bloedvolume in uw lichaam toe. Je hart moet vaker kloppen om al het bloed door uw lichaam te pompen. Hierdoor kun je wanneer je rustig zit of met kleine dingen bezig bent, al last hebben van hartkloppingen.

Verstopping
Dit wordt ook wel obstipatie genoemd. Door de hormonen tijdens de zwangerschap word je darmwerking vertraagd. Daardoor komt de ontlasting minder vaak en is deze ook harder. Zorg dat je voldoende lichaamsbeweging krijg en probeer vezelrijke voeding en 2 liter vocht (water, kruidenthee) tot je te nemen.

Aambeien
Door hormonen worden de wanden van aderen en spieren slappen. Daarnaast komt er door groei van de baarmoeder veel druk te staan op de aders van het bekken en het rectum. Hierdoor kun je gladde, ronde verdikkingen krijgen een de binnenkant en buitenkant van de anus. Het zijn spataderen bij de anus. Bij obstipatie kan de zwelling vaak nog verder toenemen. Probeer daarom obstipatie te verminderen (zie hierboven), neem tijd voor de ontlasting; niet persen. IJs of zalf (curanol, spertie of lidocainezalf) verzachten vaak pijnlijke plekken.
Spataderen
Spataderen zijn net zoiets als aambeien. Door de hormonen verslapt de wand van de aders. Door toename van het bloedvolume en druk van de baarmoeder op de grote vaten kan plaatselijke overvulling van een bloedvat ontstaan. Spataderen kunnen voorkomen in de benen en schaamstreek. Regelmatig rusten is hierbij belangrijk. Probeer niet te lang in dezelfde houding te staan of te zitten. Loop regelmatig een stukje. Leg een kussen aan het voeteneind onder je matras, zodat ’s nachts de druk op de spataderen kan verminderen. Eventueel kun je steunkousen aan laten meten of gebruik maken van spatadertherapie. Voor informatie kun je terecht bij de verloskundige.

Rug- en bekkenklachten
De pijn ontstaat door een houdingsverandering als gevolg van een groeiende baarmoeder en door de grotere beweeglijkheid van de bekkengewrichten onder invloed van hormonen. Als je goed let op een goede lichaamshouding en de verdeling van het gewicht op beide benen voorkomt verergering. Neem ook regelmatig rust. Als je klachten blijven aanhouden of verergeren neem dan contact op met een fysiotherapeut, houdingstherapeut of osteopaat. Deze kunnen je oefeningen en houdingsadviezen geven.

Vaginale afscheiding
Vaginale afscheiding verandert vaak tijdens de zwangerschap: het wordt meer en dunner (wateriger). Dit komt omdat de vagina meer doorbloeding is dan wanneer je niet zwanger bent.

Vaginale afscheiding mag, maar als je er andere klachten bij krijgt (zoals jeuk, branderig gevoel en pijn) moet je contact opnemen met de huisarts. Waarschijnlijk heb je dan een schimmelinfectie (Candida) of andere vaginale infectie.

Bandenpijn
Bandenpijn is een stekende pijn is de onderbuik, liezen of onderrug. Bandenpijn wordt veroorzaakt doordat de baarmoeder groeit. De baarmoeder wordt ondersteund door banden in het lichaam. Wanneer de baarmoeder door de zwangerschap gaat groeien komt hier spanning op te staan. Als je bijvoorbeeld in beweging bent, een drukke dag hebt gehad of onverwachts een beweging maakt, kan dit steken geven. Soms helpt het om een warme kruik tegen de buik aan te leggen of een warm bad/douche te nemen.

Tandvleesbloedingen
In de zwangerschap is tandvlees meer doorbloed en zachter waardoor het makkelijk stuk gaat. Zorg voor een goede tandhygiëne.

Kuitkrampen
Kuitkrampen worden veroorzaakt door een tragere doorbloeding van de benen. De combinatie van kuitkrampen en rusteloze benen komt vaak voor. Massage van de kuit voor de nacht helpen.

Zweten
Veel zwangere vrouwen hebben het warmer dan wanneer ze niet zwanger zijn. De oorzaak ligt in de doorbloeding van de zweetklieren en de verhoogde uitscheiding van de zweetklieren. Vooral ’s nachts wordt het zweten als hinderlijk ervaren. Draag zo veel mogelijk katoenen kleding.

Emoties
Een zwangerschap is een periode met grote veranderingen. Dit kan gepaard gaan met veel verschillende en soms wisselende emoties. Het kan gaan om zorgen over de balans tussen zwanger zijn van een kind en bijvoorbeeld je werk of relatie. Ook de angst voor de bevalling of twijfels om de gezondheid van het ongeboren kind kunnen zorgen met zich mee brengen. Dit zijn normale gevoelens. Bespreek deze gevoelens met je naasten en/of eventueel met de verloskundige.

Vaak plassen
Het is normaal als je tijdens de zwangerschap vaker moet plassen van voorheen. Er komt door de groei van de baarmoeder meer druk op de blaas. Hierdoor krijg je gevoel dat je sneller moet plassen. Als je vaak aandrang voelt om te plassen kan het ook een blaasontsteking zijn. Breng dan een potje met urine naar de huisarts. Als het een blaasontsteking is wordt je behandeld met medicijnen. Informeer wel de verloskundige als je een blaasontsteking hebt.