Adviezen

Alcohol
Het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Bekend is dat alcohol soms in kleine hoeveelheden al schadelijk kan zijn. Dit komt omdat alcohol de placenta passeert. Een ongeboren kind kan de alcohol nog niet goed afbreken doordat zijn lever nog niet functioneert, waardoor het percentage in het bloed hoger kan zijn dan in het bloed van de moeder. Het gebruik van alcohol geeft een verhoogde kans op een miskraam, groeivertraging en aangeboren afwijkingen. Daarom raden wij af alcohol te gebruiken.

Lees meer in de folder: Roken en Alcohol

Drugs
Het gebruik van drugs in de zwangerschap wordt sterk afgeraden. Harddrugs en softdrugs zijn een gezondheidsrisico voor het ongeboren kind. Afhankelijk van het soort gebruikte drug kan het kind een aangeboren afwijking of ontwikkelingsstoornis krijgen en/of verslaafd raken.

Foliumzuur
Er wordt geadviseerd om tot ongeveer 10 weken zwangerschap foliumzuur te gebruiken (dat is 10 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie).

Foliumzuur is een vitamine wat zorgt dat de kans kleiner wordt op het krijgen van een kind met een ernstige aandoening, zoals een open rug.

Het advies is om al vóór de zwangerschap te starten met de dagelijkse hoeveelheid van 0,5 mg foliumzuur. Deze tabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Indien je al zwangerschapsvitamines gebruikt, hoef je geen extra foliumzuur meer te slikken.

Medicijnen
Indien je medicijnen gebruikt, vraag dan altijd bij je behandelend arts na of deze tijdens de zwangerschap gebruikt mogen worden. Sommige stoffen hebben al vroeg in de zwangerschap invloed op de ontwikkeling van je kind.

Vertel je behandelend arts (ook de tandarts) dat je zwanger bent of wilt worden. Het is ook nuttig om bij de apotheek melding te maken van je zwangerschap.

Paracetamol zonder codeïne of cafeïne kun je zonder gevaar gebruiken. Gebruik andere pijnstillers alleen na overleg met je huisarts. Een verdoving voor een behandeling door de tandarts is geen probleem.

Roken
Roken tijdens de zwangerschap brengt grote risico’s met zich mee. Zelf roken, maar ook veelvuldig verblijf in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig. In sigaretten zitten schadelijke stoffen. Die stoffen zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta en daardoor voor verminderde zuurstoftoevoer naar het kind. Hierdoor groeit het kind minder goed. Kinderen van rokende moeders hebben daarom meer kans op een (te) laag geboortegewicht en worden vaker te vroeg geboren. Daarnaast is er een verhoogde kans op een klompvoetjes en een hazenlip. Tijdens de eerste levensjaren hebben ze vaker ziekten aan de luchtwegen. Wiegendood komt meer voor als er in de buurt van de baby wordt gerookt. Roken wordt ook in verband gebracht met een laag IQ en gedragsproblemen. Wij adviseren beide aanstaande ouders daarom dringend te stoppen met roken en rokerige ruimtes zoveel mogelijk te vermijden.

Meer informatie vind je op de websites:

www.rookvrijookjij.nl

www.rokeninfo.nl

www.rookvrijallebei.nl

Verder zijn er een aantal bruikbare folders ontwikkeld met tips en adviezen

* Rookvrij Zwanger

* Rookvrij opgroeien

Schadelijke stoffen en straling
Probeer in de zwangerschap zo veel mogelijk contact met de volgende stoffen te vermijden: verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en chemicaliën (zoals foto-ontwikkelvloeistoffen). Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend.

Indien je tijdens de zwangerschap een röntgenonderzoek moet laten uitvoeren, dan geeft dit duidelijk bij de onderzoeker aan. Soms is het mogelijk het onderzoek uit te stellen tot na de bevalling. Een MRI-scan kan zonder gevaar voor de baby worden gemaakt.

Seksualiteit
Je lichaam verandert sterk tijdens de zwangerschap. De beleving van seksualiteit tijdens de zwangerschap wisselt per vrouw. Vrijen kan geen miskraam of beschadiging van het kind veroorzaken. Een beetje bloedverlies na het vrijen is normaal. Wanneer je dit niet vertrouwt kun je altijd contact met ons opnemen.

Sporten
Het is geen bezwaar om tijdens de zwangerschap te blijven sporten. Dit is alleen maar goed voor je conditie en zorgt daarnaast voor een goede doorbloeding van al je weefsels. Het wordt echter afgeraden om sporten te doen waarbij een grote kans is op lichamelijk contact, vallen en stompen in de buik. Je lichaam geeft zelf aan wanneer je minder intensief moet gaan sporten, pas dan je tempo een beetje aan. Sporten zoals wandelen, zwemmen, fietsen en fitness kun je heel goed tot het einde van de zwangerschap blijven beoefenen.

Toxoplasmose
Toxoplasmose is een infectieziekte, veroorzaakt door een parasiet. Deze parasiet bevindt zich niet alleen in rauw of onvoldoende doorbakken vlees, maar ook in ontlasting van katten. Toxoplasmose kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Bij het verschonen van de kattenbak en het werken in de tuin is het belangrijk handschoenen te dragen. Indien je eerder toxoplasmose hebt gehad, ben je beschermd tegen deze ziekte.

Vakantie
Je kunt tijdens de zwangerschap gerust op reis gaan. Het is niet verstandig om te reizen naar landen waarvoor je gevaccineerd moet worden of waar geen goede medische zorg aanwezig is. Zorg altijd dat je de envelop van de praktijk bij je hebt, zodat je de medische gegevens van de zwangerschap altijd bij de hand hebt mocht er iets gebeuren.

Vliegen tijdens de zwangerschap is medisch gezien geen probleem. Vliegmaatschappijen willen meestal geen zwangere vrouwen na 32-34 weken vervoeren, omdat ze geen bevalling in de lucht willen riskeren. Bespreek dit zo nodig met de vliegmaatschappij.

Let op dat je schoon water drinkt en het voedsel goed bereid wordt. Ga verder niet in de volle zon zitten, omdat je tijdens de zwangerschap kans hebt op een zwangerschapsmasker door de extra pigmentvorming.

Vitaminen
Tijdens je zwangerschap wordt er geadviseerd om extra vitamine D te slikken. Vitamine D is nodig voor de botopbouw voor moeder en kind.

Kinderziekten
Heeft iemand in je omgeving een kinderziekte die samen gaat met vlekjes op de huid, zoals waterpokken, rode hond, vijfde ziekte? Of ben je in contact geweest met iemand die een andere besmettelijke ziekte heeft? Neem dan contact op met ons. Soms kunnen besmettelijke ziekten gevolgen hebben voor het ongeboren kind als je deze doormaakt tijdens de zwangerschap.

Voeding
Als je zwanger bent is het belangrijk om gezond, gevarieerd en vers te eten. Denk aan de “schijf van vijf”. Tijdens de zwangerschap kan je eetpatroon veranderen. Dit betekent niet dat je voor 2 hoeft te gaan eten Je hebt wel extra energie nodig. Hiervoor mag je best een extra boterham, fruit of een ander “gezond” tussendoortje nemen. Wees zuinig met suiker en snoep en beperk de hoeveelheid cafeïne.

Gemiddeld heeft een zwangere een gewichtstoename van 12-15 kilo. Probeer het gewicht in de gaten te houden: een gewichtstoename van meer dan gemiddeld maakt de zwangerschap zwaarder. Als je het moeilijk vindt om aan een goed voedingspatroon vast te houden kun je altijd contact opnemen met een diëtiste. Zij kan nagaan of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap is geen probleem. Zonder vlees en of vis op het menu is het erg belangrijk om erop te letten dat je wel genoeg vitamine B en ijzer binnenkrijgt. Vitamine B zit vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren, zuivelproducten of vleesvervangers.

Wat mag niet

  • Geen rauw vlees zoals filet american, rosbief, onvoldoende doorbakken biefstuk of tartaar. Dit in verband met toxoplasmose.
  • Geen rauwe melk, rauwe eieren of rauw-melkse kazen, bijv. de franse kaasjes. Dit wordt ook wel au lait cru genoemd. Deze rauwe producten kunnen listeria bevatten en kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Wanneer op de verpakking staat dat het product verhit of gepasteuriseerd is, dan kunnen ze wel gegeten worden.
  • Eet niet meer dan 100 gram lever of leverproducten per twee weken in verband met de grote hoeveelheid vitamine A en afvalproducten;
  • Geen rauwe vis, bijv. gerookte zalm of garnalen. Ook deze kunnen de listeria bacterie bevatten. Als je vis gaat bakken gebruik dan dagverse vis. Combineer vis echter nooit met nitraatrijke groente zoals spinazie of sla.

Als je graag meer wil lezen over voeding verwijzen we je naar de website: www.voedingscentrum.nl

Voeding tijdens zwanger worden en zwangerschap speelt een grote rol. Als je twijfelt of je een goed voedingspatroon hebt bel of mail gerust naar Danny Broeren of Karin Overbeek, dietisten van de Zorggroep. Telnr. 077-3739253 of mailen naar danny.broeren@dezorggroep.nl  / karin.overbeek@dezorggroep.nl